Situování klášterů a gotická architektura -převzato z webu Taťány Ješetové Tania s secret
Situování klášterů a gotická architektura.
Situování klášterů
Zdroj: Centrum pozitiv http://www.pozitivni-energie.cz/energie.html
Citát:
"Nelze pochybovat o tom, že při stavbě cisterciáckých klášterů byly využity poznatky megalitické kultury. Jejich situování do blízkosti vodních toků jim zajišťovalo neustálý energetický kontakt a voda přiváděná rourami pod kostely umožňovala provádět energetickou regulaci hmoty stavby stejným způsobem jako u četných megalitických staveb.
Tvar cisterciáckých kostelů byl velmi vysoký, štíhlý a nepřiměřeně velký pro 12 až 30 mnichů (po dosažení tohoto množství řeholníků řád začal budovat další klášter v nové lokalitě). Věž kostela zřejmě plnila stejnou energetickou funkci jako vztyčený menhir a mohla by být dána do souvislosti s fenoménem, který fyzika nazývá "sání hrotem ".
Z energetického hlediska není nijak náročné najít pro stavbu kostela vhodné místo v České republice, kde naprší ročně asi 600 litrů vody na metr čtvereční, se na ploše potřebné pro stavbu chrámu téměř všude nalézá několik pod zemních vodních pramenů.
Také zelené kameny, zdánlivě nesouměrně za budované do zdi místností cisterciáckých klášterů, nebyly použity náhodně. Šlo o kameny s vysokým obsahem mědi, které byly již v dávné historii využívány k energetické regulaci. Cisterciáci byli příslušníci mnišského řádu katolické církve, který se v roce 1098 oddělil od mnichů Benediktovy řehole (benediktinů). Cisterciáci se mimo jiné stali šiřiteli gotiky a v místech svého působení zaváděli nové zemědělské metody.
Charakteristické znaky megalitických staveb jsou nejlépe dokumentovatelné na chartreské gotické katedrále, která byla postavena v místě, kde se nachází hluboká studna, jejíž vodě byla připisována zázračná síla již v předkřesťanských dobách. Katedrála byla tedy postavena v energetickém prostoru podzemního pramene a hmota stavby je neustále doplňována jeho energií (za předpokladu, že pramen dosud existuje). Od 11. do 13. století stála nedaleko budova, ve které poutníci zachovávali zvyk převzatý z antických inkubačních rituálů: spali po devět dní v blízkosti pramene, aby dosáhli uzdravení.
Cisterciáci si praktiky z megalitických staveb nevymysleli, ale převzali je od svých předchůdců a předávali je dále. Tajemství megalitických staveb, klášterů, kostelů a katedrál je skryto ve větě "Energii tekoucí vody lze akumulovat v jiné hmotě". Je těžké pochopit, jak tato důležitá informace mohla zůstat několik tisíciletí utajena."
Konec citátu.
Posvátné číslo a původ civilizace
(Tajemství čísel v historii)
autor: Richard Heath
(vydáno Levné knihy, 2008)
překlad: Radka Mornštajnová
ISBN 978-80-7309-567-3
str. 171
Citát:
Byli Bernard z Clairvaux a řády cisterciáků a templářů posedlí určitým druhem tajemných vědomostí, které získali ve Svaté zemi? Na základě určitých indicií se lze domnívat, že gotická architektura je projevem tajné moudrosti. Existuje řada knih, které se zabývají tradičním uměním a zejména výkladem posvátné geometrie v architektuře gotických katedrál.
Za ukázku využití tradičních znalostí v architektuře je obecně považována katedrála v Chartres.
I když byl Bernard ve své době velmi vlivnou osobností v mnoha kulturních oblastech, stavitelství katedrál získalo svoji konečnou podobu až po jeho smrti. Propojení mezi architekturou a tajnými znalostmi se vyvíjelo pouze krátce a v dobových projektech se projevilo jen velice málo. Vznikly však stavby, které dodnes uchvacují svojí hloubkou a dokonalým řešením, v němž se skrývá tradiční umění. Základ jejich architektury však nepochází z křesťanského učení. Tradiční starověké znalosti se promítly do křesťanství a vytvořily styl, kterému se později začalo říkat "gotický" sloh.
...
Ve spise L'acoustique cistercienne et l'unité sonore Hubert Larcher popisuje, jak se Bernardem prosazovaná filozofie uplatnila v řadě kaplí, které jsou pro svou jedinečnou akustiku ceněné dodnes. Nejznámější jsou stavby ve Fontenay a Thoronet.
V nich zazníval zejména cisterciácký chorál, jenž je strohou verzí gregoriánských a benediktinských liturgických zpěvů. Interiér staveb se příliš nepodobá rozlehlým prostorům pozdějších katedrál. Kaple spíš připomínají burgundské kostely s válcovitou střechou, v jejichž architektuře se objevuje zlatý řez a uvnitř kterých se každý tón rozléhá se stejnou intenzitou.
V knize najdete detailní rozbory a nákresy.
(Také klášterní chrám ve Zlaté Koruně je proslulý svou výbornou akustikou a skvěle zachovalými barokními varhanami. Každé léto se tam pořádají varhanní koncerty. Je to úžasný zážitek.)
Nákres gotického kostela z knihy:
Gotika - architektura, sochařství, malířství
Vydalo nakladatelství Slovart, 2000
z německého originálu Gotik
ISBN 80-7209-248-0
vlastní úprava
Zlatá Koruna - Tania's Secret
Náhledy fotografií ze složky Brno Petrov - Katedrála sv. Petra a Pavla