Jdi na obsah Jdi na menu
 


Nuselský most

 

Nuselský most, místo plné legend a uvězněných duší

Do roku 1989 most Klementa Gottwalda, po revoluci přejmenovaný na Nuselský, podle údolí, nad kterým vede. Pražská dopravní tepna, kde si více než tři stovky lidí skokem z ní vzaly život, byla slavnostně otevřena 22. února 1973.

Když se začal stavět Nuselský most v Praze, už od počátku kolem něj létala řada fámů a pověstí. Tato významná dráha, která propojuje nejednu pražskou část, je také často svědkem mnoha zbrklých úmrtí sebevrahů, který ukončují svůj život skokem z výšky 40m do Nuselského údolí. Stejně jako řada dalších pověstí, existuje jedna, která vypráví, že při stavbě části metra C, vedoucí nitrem Nuselského mostu, mají být uvězněni stavební dělníci v betonu a jejich naříkající duše tam prý bloudí dodnes. Mnoho lidí se však ztotožňuje s názorem, že jde jen o pouhou vymyšlenou báchorku. Podle další legendy za minulého režimu po mostě chodila zlatá mládež z rodin stranických funkcionářů, jejichž tatíci schůzovali v blízkém Kongresovém centru. Mládež se bavila tím, že bezbranné chodce shazovala dolů.

V roce 1990 k zábradlí, které bylo jen jeden metr vysoké, přibyla 1,5 metru široká síť pod zábradlím, to ale nepomohlo. V letech 1996 až 1997 se na mostě objevil nový plot s hustými oky, která sahala do 2,7 metru. To už byla zábrana, kterou nelze překonat hned, ale přesto ani tento plot v celkové hodnotě více než 15 milionů korun nedokázal odradit lidi od okamžitého rozhodnutí.

Nuselák jako letiště

Na Nuselském mostě měly v případě krize přistávat stíhačky. Hangár měly někde v podzemí pod Pavlákem ( I.P. Pavlova). Jiná verze hovoří o tajné základně na Letné, přičemž rozletovou dráhou by měla být celá letenská pláň. Tento bunkr byl napojen na komplex podzemních prostor v místech, kde stávala socha Stalina. Na I.P. Pavlova by měla být také tajná nemocnice a vojenská základna vybudovaná při stavbě metra. Do těchto prostor se dá dojít tunely metra. Jiná je na Dejvické a pokud zaspíte v posledním metru, můžete se tam třeba klidně dostat. Pravdou je, že v prvních letech nebyla na Nuselském mostě jediná lampa, ale světlo bylo zabudované v zábradlí, což odpovídalo potřebám provizorních letišť.

Náklady na výstavbu mostu k 11. lednu 1973 činily 152 700 000 korun.

Jak se tam dostat: Praha, stanice metra C (Vyšehrad)

Čerpáno ze sbírky „Černá sanitka - druhá žeň“ od Petra Janečka (Nakladatelství PLOT, ISBN 978-80-86523-82-8).

 

- See more at: http://www.tajemnamista.cz/magazin/99-nuselsky-most-misto-plne-legend-a-uveznenych-dusi#sthash.RYQlgR5V.dpuf